Den tid vi lever i präglas av växande kommunikationskanaler och ett medielandskap som förändras i en rasande takt. I ett sådant läge kan en medietränare vara en värdefull tillgång för vilket företag som helst. En sådan kan hjälpa er att forma företagets image, förmedla ert budskap på ett effektivt sätt samt undvika potentiellt skadliga PR-kriser.
Men hur vet man när det är dags att ta in en sådan här person för att bättre kunna hantera medier? I denna artikel belyser vi ett antal olika tecken på att ert företag bör anlita en medietränare!
Tecknen på att ert företag bör anlita en medietränare
De tecken som ni bör vara uppmärksamma på är att:
- Era interaktioner med medier inte går särskilt bra. Har företagets senaste interaktioner med medierna inte gått särskilt bra? Om så är fallet kan detta vara ett tydligt tecken på att ni bör anlita en medietränare. En sådan yrkesperson specialiserar sig på att hjälpa företag och organisationer att interagera med medierna på ett effektivt sätt. Ni kan bland annat få lära er att besvara frågor på ett tydligt sätt, hålla linjen när det kommer till budskapet och hantera otrevliga reportrar.
- Ni har en PR-kris som behöver hanteras. Ett annat tecken att hålla utkik efter är att ni redan har en PR-kris som ni behöver hantera. Då kan det vara värt att ta in ett proffs på medier och media som kan hålla er i handen medan ni går igenom denna kris. En sådan person kan hjälpa till att ta fram en strategi för att hantera krisen, förbereda er för tuffa intervjuer samt forma narrativet på ett sätt som minimerar skadan på företagets rykte.
- Företaget växer snabbt. I takt med att företaget växer ökar även dess synlighet. Vad detta innebär är att ni kommer få en ökad uppmärksamhet i media och från allmänheten. Därför är det viktigt att hantera denna uppmärksamhet på ett effektivt sätt. För att kunna göra detta bör ni ta fram ett enhetligt och tilltalande budskap som berättar om företaget och dess produkter eller tjänster. Detta för att säkerställa att budskapet ligger i linje med företagets varumärke.